Veggi bjuder på klimatsmarta Påskrecept.

Veggis Sojaprodukter fungerar alldeles utmärkt att ersätta många av de animaliska ingredienser som ingår i de flesta påskrecept. Njut av vad Veggi-Kocken rekommenderar till årets Klimatsmarta Påskbord. Påskens Veggi-Kock önskar alla en ”KLIMATSMARTARE PÅSK”   Sojastrips inlagda som Påsksill 2 INNLÄGGNINGAR 125 g Sojastrips (torrvara) 3 dl vatten 2 dl socker 1 dl ättika (12%) 1 msk salt 1 påse sillkryddor GÖR SÅ HÄR: Koka upp vatten, ättika, socker, salt, och sillkryddor. Rör om tills sockret smälter och låt svalna. Förväll sojastrips enligt grund-receptet på förpackningen och låt även sojastripsen svalna. Skär lök och morot i tunna skivor. Varva sojasrtips, lök och morot i en glasburk. Häll på lagen så att inläggningen täcks ordentligt. Låt stå i kylen ca 1-2 dygn före servering.   Vegetarisk Jansons Frestelse med Sojastrips 4 PORTIONER 60 g Sojastrips (torrvara) 10 st potatisar, skalade och skurna i strimlor 1 gul lök, hackad 1/2 burk kapris (använd även spadet) örtsalt vitpeppar sojamjölk eller sojagrädde GÖR SÅ HÄR: Varva potatis, sojastrips (inlagda som sill), lök, kapris, örtsalt och peppar i en ungssäker form. Häll på sojamjölk eller sojagrädde tillsammans med spadet från kaprisen så att det täcker potatisen. Grädda i ca 1 timma i 180° ungsvärme. Skagenröra med Sojastrips 4 PORTIONER 2,5 dl Sojastrips (torrvara) 2,5 dl sojamajonäs (se recept nedan) 1 st medelstor morot 1 st rödlök 1-2 dl hackad dill 1/2.1 citron salt, peppar och lite lönnsirap (ev 3 msk Tång Caviar) GÖR SÅ HÄR: Förväll sojastrips enligt grundreceptet på förpackningen. Låt sojastripsen rinna av ordentligt i ett durkslag medan du gör sojamajonäsen. Skär sedan sojastripsen i mindre bitar och blanda med majonäs, grovriven morot, grovhackad eller skuren rödlök. Smaka av med dill, citron, salt, peppar och lönnsirap. Tillsätt ev. lite Tång Caviar. Amarantkaviar med Sojamince brown 4 PERSONER 2-3 msk Sojamince brown (torrvara) 3 dl kokta kallsköljda amarantfrön (ca 1,5 dl torra frön, Friggs eller Risenta) 1-2 droppar rökarom (t.ex Smoke Luiqid) 3 msk ketchup eller chilisås 3 msk färsk eller fryst hackad dill 1 msk neutral olja t.ex rapsolja 2 tsk havssalt (efter egen smak). GÖR SÅ HÄR: Koka amarantfröna i rikligt med vatten ca 25-30 min. Kallskölj sedan bort allt kladdigt stärkelse i en trådsil, så att kornen känns fluffiga och inte klibbiga. Kör sedan den förvällda sojamincen i matberedare droppa i röksmak efter eget tycke ca 2-3 droppar, hacka dill, havssalt och olja till en smet. Smaksätt sedan amarantkornen med den färdiga smeten. Används som smörgåspålägg eller tillbehör till bakad potatis. Kaviar (typ Kalles) innehåller ofta mycket salt, därför är det extra salt i detta recept för att efterlikna den vanliga smaken.   Äggfri majonäs med Sojagrädde eller Havregrädde Produkten ”Sojagrädde” är tack vare sitt innehåll av emulgeringsmedel en likvärdig ersättare för äggula som annars normalt användes vid majonäs-tillverkning. Vanligaste märkena är Alpro Sojagrädde 17 % fett eller Oatly Havregrädde 13 % fett, båda fungerar lika bra. Ca 3 DECELITER 1 dl Sojagrädde (eller Havregrädde) 2 msk senap (använd helst inte grov senap) 2 tsk äppelcidervinäger 2 krm havsalt 1/2 krm vitpeppar 2 dl neutral olja t.ex rapsolja GÖR SÅ HÄR: Vispa ihop sojagrädde, senp, vinäger, salt och peppar. Tillsätt olja, lite i taget, i en fin stråle och vispa ut den noga, majonäsen får samma konsistens och kan därför ersätta vanlig majonäs i alla recept. Skulle den bli för lös och rinnig, har du kanske vispat för lite. Använd en stavmix för att göra den fastare. Majonäsen får en viss smak av soja, därför är det en fördel att blanda ytterligare smaksättning som t.ex chilisås eller hackad Bostongurka. Då reduceras dessutom den höga fetthalten i majonäsen. Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara Spara...

MENY: